Zijn jouw goedbedoelde tips achterhaald?

Published by hswrk on

Je kent het wel: je zoon of dochter vindt het moeilijk om zelfstandig te studeren en je doet er alles aan om hem/haar te helpen. Daarbij kom je op de proppen met manieren die je vroeger zelf gebruikte om te studeren. Teksten nalezen, stukken tekst overschrijven, de belangrijkste onderdelen markeren, de ochtend voor de toets nog even de leerstof nalezen …

Maar wat als jouw goede adviezen ondertussen voorbijgestreefd zijn?

Onderzoek heeft intussen meermaals aangetoond dat de drie – wereldwijd! – meest gebruikte studiemethoden ook de minst efficiënte zijn. Het gaat hier over nalezen, markeren en overschrijven.

Waarom deze methoden achterhaald zijn, legt Gino Camp (wetenschapper en psycholoog) haarfijn uit in dit 15 minuten durende filmpje. Geen tijd om te kijken? Lees verder onder het filmpje.

Het komt erop neer dat je je hersenen actief moet laten werken, willen ze leerstof op lange termijn onthouden. Wanneer je bv. een tekst naleest, zullen je hersenen de tekst hérkennen. Herkennen is helaas een vaardigheid die (bijna) nooit wordt getoetst. Leerstof oproepen daarentegen wel. Daarom is het belangrijk om, tijdens het studeren, actief met de leerstof bezig te zijn.

Hoe kan je actief studeren?

Werken met flitskaarten

Je schrijft het te kennen begrip aan de ene kant van het kaartje, en de bijhorende definitie aan de andere kant. Extra uitdaging: schrijf de definitie verkort, in eigen woorden, of gebruik een schematische voorstelling. Daarna oefen je met de kaarten de begrippen in. Je zal zien dat de stapel met de ‘gekende begrippen’ zienderogen groeit.

Gebruik maken van beelden

In plaats van (enkel) verbaal of schriftelijk te leren, is het aangewezen soms ook via beelden (vb. schetsen of schematische voorstellingen) de leerstof te verwerken. De combinatie van woord en beeld zorgt ervoor dat leerlingen de theorie langer onthouden.  

Zelf voorbeelden bedenken

 De voorbeelden die in het boek van je kind staan, zijn vaak bedacht door de auteur of aangereikt door de leerkracht. Zelf voorbeelden bedenken zet hem/haar aan tot actief nadenken over de leerstof. Daarnaast sluiten zelfbedachte voorbeelden vaak beter aan bij de leefwereld van je kind. Bijgevolg wordt de leerstof beter onthouden. 

Oefeningen maken

Door oefeningen te maken waarvan de oplossing niet zichtbaar is, wordt je zoon of dochter verplicht na te denken over de oplossingsstrategie. Een goede manier om dit te bekomen, is door ze zelf een toets op te laten stellen van de leerstof. Door deze in te vullen ziet je kind wat hij/zij al kan en welke oefeningen nog aandacht verdienen. 

Vond je dit artikel interessant en wil je graag meer weten? In mijn e-book Efficiënt studeren in het secundair deel ik nog meer tips die je student helpen om actief te studeren. Je kan het hier downloaden. Heel veel succes ermee!